معنایی متفاوت از رنگ سیاه در ماهی سیاه کوچولو
نویسندگان
چکیده مقاله:
ماهی سیاه کوچولو، از کتابهایی است که در تاریخ ادبیات کودک و نوجوان جایگاه ویژهای دارد، معنای استعاری و انقلابی این کتاب از همان ابتدا مورد توجه ناقدان بودهاست. اما رضا رهگذر این کتاب را فاقد معنای استعاری میداند؛ او با توجه به سیاه بودن ماهی این رنگ را فاقد معنای انقلابی میداند. در این مقاله با استفاده از برخی رهیافتهای هرمنوتیک، معنای رنگ سیاه را دنبال نمودهایم. بدین منظور، معنای رنگ سیاه را در تصویری از یک منظومه داستانی و سه مقاله دیگر کاوش نمودهایم. به علاوه نشان دادهایم که انقلابات آزادی بخش ضد استعماری مخصوصا در آفریقا که همان زمان در حال رخ دادن بود مورد توجه آزادیخواهان کشور ما بودهاست. با استفاده از این موارد توانستهایم نشان دهیم، پیش از انقلاب اسلامی سال پنجاه و هفت رنگ سیاه، معنای انقلاب و ایستادگی در برابر استعمار و استبداد را برای عدهای تداعی میکردهاست. پس کاربرد رنگ سیاه در این داستان معنای استعاری خود را دارد.
منابع مشابه
کیفیت بیداری قهرمان درون در داستان «ماهی سیاه کوچولو»
در میان نویسندگان قبل از انقلاب، داستانهای صمد بهرنگی جایگاهی خاص دارند؛ زیرا ماهیت تمثیلی و نمادین داستانهای او در کنار ظرفیتهای روایتگری آنها، در خدمت تیپسازی همسو با تفکر ایدئولوژیکی اوست. تلاش بهرنگی برای ارائة آرمانشهر ایرانی در داستانهایش با تمرکز بر قهرمانسازی، به داستانهای او ازجمله داستانهای کودکانة او ظرفیتهای تحلیل روانشناختی داده است. این پژوهش به شیوة توصیفی ـ تحلیلی با ...
متن کاملعبور از مربع معنایی به مربع تنشی: بررسی نشانه - معناشناختی ماهی سیاه کوچولو
ژولین گرمس ، روایت شناس و معنی شناس فرانسوی لیتوانی تباراست. او که از بارزترین متفکران اروپایی «تحلیلی مؤلفه ای» در معناشناسی به شمار می رود، کوشیده است الگوی منسجم و نظام مندی در باب مطالعه روایت و داستان ارائه کند. این نوشته تحلیلی نشانه- معناشناختی از داستان ماهی سیاه کوچولو است و سعی دارد فرآیند نشانه- معناشناختی این گفتمان را بر اساس الگوی مطالعاتی گرمس مورد مطالعه قرار دهد. نگارندگان در ب...
متن کاملعبور از مربع معنایی به مربع تنشی: بررسی نشانه - معناشناختی ماهی سیاه کوچولو
ژولین گرمس ، روایت شناس و معنی¬شناس فرانسوی لیتوانی تباراست. او که از بارزترین متفکران اروپایی «تحلیلی مؤلفه¬ای» در معناشناسی به شمار می رود، کوشیده است الگوی منسجم و نظام مندی در باب مطالعه روایت و داستان ارائه کند. این نوشته تحلیلی نشانه- معناشناختی از داستان ماهی سیاه کوچولو است و سعی دارد فرآیند نشانه- معناشناختی این گفتمان را بر اساس الگوی مطالعاتی گرمس مورد مطالعه قرار دهد. نگارندگان در ...
متن کاملتبارشناسی ماهی سیاه کوچولو در متون نثر فنی داستانی و تحلیل نمادهای آن
سنّت حسنة داستاننویسی در شکل «داستان حیوانات» از دیرباز در میان انسانها توانستهاست به عنوان «میراث اندیشة بشری» درخشش خاصی در میان انواع ادبی داشته باشد. فابل (Fable) و شکل متعالی آن الگوری (Allegory) یا همان داستانهای تمثیلی از کلیله و دمنه، منطقالطیرها، موش وگربه تا ماهی سیاه کوچولو بر روی یک زنجیره، ادامة این نوع ادبی ارزشمند بودهاند. این مقاله سعی بر این دارد...
متن کاملنقد کهن الگویی سفر قهرمان در داستان ماهی سیاه کوچولو بر اساس نظریه کمپبل و پیرسن
این مقاله به نقد کهنالگویی سفر قهرمان در داستان ماهی سیاه کوچولو، اثر صمد بهرنگی میپردازد. کمپبل، برای کهنالگوی سفر قهرمان سه مرحله در نظر گرفته است: عزیمت، جدایی و بازگشت. او معتقد است که رشد کهنالگوها در روان فرد، مستلزم گذر از این مراحل است. پیرسن، از شارحان نظریهی کمپبل، اعتقاد دارد که در طی این سه مرحله، دوازده کهنالگو در روان فرد فعال میشوند. در مرحلهی عزیمت، مع...
متن کاملواکاوی کاربرد رنگ سیاه در میان عباسیان
سیاهی جامهها و پرچمهای عباسیان در دوران نهضت و نظام، موجب اشتهار آنها به مسوّده شد و به تبعِ آن، مبلّغان و کارگزاران فرهنگیِ آنها این اندیشه را در تاریخنگاری اسلامی مطرح ساختند که رنگ یاد شده، مختص خاندان عباسی و هواداران آنها بوده است. پرسش کانونیِ این مقاله این است که «برگرفتن رنگ سیاه از جانب عباسیان، معطوف به کدام هدف بود؟» این مقاله میکوشد با رویکردی توصیفیـتحلیلی، نشان دهد که عباسیان ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 10 شماره 2
صفحات 151- 168
تاریخ انتشار 2020-02-20
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023